Allmänna försäljnings- och leveransvillkor

1) Användning

De aktuella allmänna villkor för försäljning och leverans för Swedish Radio Supply AB (nedan kallat "SRSAB”) gäller för försäljning av produkter eller tjänster från SRSAB, om de inte uttryckligen avståtts eller ändrats genom annan skriftlig överenskommelse. Kundens specifikation av särskilda eller allmänna villkor i förfrågningsunderlag, order, acceptans, köpvillkor m.m. anses inte vara en friskrivelse från dessa villkor, om inte SRSAB skriftligen har accepterat undantag.

2) Priser

Alla angivna priser i t. ex. kataloger, på hemsidor, annonser eller annan information, anges i svenska kronor och är exklusive mervärdesskatt, annan skatt, offentlig avgift samt frakt. SRSAB förbehåller sig rätten att utan förvarning ändra priser.

3) Offert och acceptans

Om inte annat anges skriftligen, är en offert från SRSAB endast gällande, om ett skriftligt godkännande är SRSAB tillhanda inom 5 dagar från datumangivelsen på SRSAB:s offert. SRSAB förbehåller sig rätten till mellanförsäljning. Om orderbekräftelsen avviker från kundens order rörande tillägg, inskränkningar eller förbehåll, och Kunden inte önskar acceptera dessa förändringar, skall meddela SRSAB detta inom 8 dagar. Om inte, gäller SRSAB:s orderbekräftelse allena.

4) Förbehåll för lagerhållning

Om inte annat anförts skriftligen, är en offert från SRSAB rörande varor som icke finns på eget lager, avgiven med förbehåll för möjligheten att anskaffa gällande vara, och alla erbjudanden avges med förbehåll för ändrade bestämmelser för in- och utleverans av varor. Om dessa reservationer aktualiseras, är SRSAB berättigat att dra tillbaka sin avgivna offert, utan att detta berättigar mottagaren av offerten, möjlighet att resa krav av någon sort på SRSAB. Detta gäller på motsvarande sätt, om order accepteras av SRSAB.

5) Upplysningar, vägledning m. m.

Produktinformation, illustrationer, ritningar och teknisk data som t ex volym, lastkapacitet, prestanda, upptider, svarstider och liknande i produktbeskrivningar, broschyrer, PowerPoint presentationer, på SRSAB:s hemsida m. m. är endast vägledande. SRSAB:s upplysningar är endast bindande när en skriftlig garanti därom erbjuds som en del av avtalet. Kunden har det fulla ansvaret för valet av prestanda, inklusive att kunden kan uppnå det förväntade resultatet och de förväntade funktionerna, och att tjänsten eller produkten kan fungera i Kundens befintliga eller föreslagna operative miljö.

6) Leverans och Leveranstid

SRSAB skall till kund leverera de produkter/tjänster som man kommit överens om enligt lagd order, orderbekräftelse eller annat ingånget avtal (fortsättningsvis benämnt "avtalet")

Leverans sker Ex Works SRSAB (INCOTERMS 2000), om ej annat avtalats skriftligen i det konkreta fallet. Kan leverans ej ske, står varorna kvar för kundens räkning och kundens risk, på SRSAB:s lager. SRSAB är berättigat till att utkräva lagerhyra, få omkostnader täckta m. m.

Den av SRSAB meddelade tidpunkten för leverans är beräknad utifrån bästa förmåga och inte bindande för SRSAB, om det inte i avtalet uttryckligen är specificerat att det är fråga om en fast leveranstid för hela leveransen eller delelement av denna. Har det uttryckligen avtalats om en fast leveranstid, är SRSAB berättigat till att förlänga denna med upp till 14 arbetsdagar räknat från utgången av den fasta leveranstiden. Om SRSAB väsentligen överskrider denna frist är kunden berättigad till att häva köpet, såvida inte SRSAB har levererat, inom en av kunden skriftligen fastställd frist på minimum 10 arbetsdagar.

Väljer kunden att häva avtalet, har kunden enkom rätt att få ersättning för utlägg som rör den försenade leveransen, men ingen ersättning rörande annan kapacitet. Kunden kan inte tillämpa sig av andra rättsåtgärder med anledning av den uppstådda förseningen och är således förhindrade från att ställa krav på någon ersättning, inklusive ersättning för direkt förlust, tappade intäkter eller andra indirekta skador.

Om SRSAB:s försening förorsakas av förhållanden för vilka kunden kan hållas ansvarig, vilket inkluderar t ex kundens ändring av konfiguration eller kravspecifikation, kunden inkommer med nödvändiga tekniska specifikationer eller andra upplysningar, eller utbyte av kundens ansvariga nyckelpersoner, skjuts SRSAB:s leveranstid upp med det antal dagar som motsvarar kundens försening.

7) Betalning

Köpesumman förfaller till betalning senast det datum som fakturan uppger som senaste. Om inget annat anförts skriftligen ska betalning ske netto kontant. Om ingen sista betalningsdag är angiven ska betalning ske i samband med leverans. Vid försenad betalning äger SRSAB rätt att ta ut dels en förseningsavgift dels en dröjsmålsränta på 10%.

Kunden kan inte undanta någon del av köpeskillingen som kvittning mot krav som härrör från andra rättförhållanden, och kunden kan heller inte hålla tillbaka någon del av köpeskillingen på grund av försening, reklamation eller annat motkrav rörande den aktuella leveransen.

8) Äganderättsförbehåll

Produkten förblir SRSAB:s egendom till dess den blivit fullt betald, vilket också inkluderar eventuella ränte- och/eller andra omkostnader.

9) Garanti

SRSAB ger Kunden garanti minst motsvarande den som SRSAB mottagit från SRSAB:s underleverantörer/tillverkare. Se till SRSAB:s hemsida (Service & Support) eller de enskilda leverantörerna/tillverkarna för att få exakta garantibestämmelser och garantitid. det utgår ingen annan garanti från SRSAB, om inte detta uttryckligen avtalats skriftligt.

Kunden ansvarar för att sända in utrustning, på vilka man åberopar garanti, till SRSAB. Kunden skall också bära alla kostnader för detta. Om Kunden önskar få garantiservice utförd på kundens egen eller annan adress kan detta avtalas separat med SRSAB, precis som om kunden kommer att ansvara för resekostnader och arbetstid för SRSAB:s personal.

10) Reklamationer, klagomål och brister

Kunden förpliktigar sig till att direkt efter mottagandet av leveranser, företa en kontroll av leveransen och undersöka eventuella brister. Om kunden konstaterar en brist, ska kunden senast 10 arbetsdagar efter mottagandet skriftligen reklamera bristen till SRSAB.

Innan skriftlig rekommendation görs ska kunden kontakta SRSAB:s kundtjänst enligt kontaktuppgifter på SRSAB:s hemsida.

Om reklamation inte görs på riktigt vis eller om kund undanlåter att reklamera inom ovan nämnda tid, faller kundens rätt att åberopa brister. SRSAB:s ansvar för fel och brister är alltid och i varje situation begränsat till att SRSAB beslutar om ny leverans ska ske, om felet skall avhjälpas eller att Kunden meddelas om att SRSAB förnekar fel eller brist. Kunden får inte vända sig till obehörig för att rätta till felet eller bristen.

SRSAB skall under inga omständigheter ansvara för skador som beror på att köparen har underlåtit att uppfylla de förpliktelser som åligger hen. SRSAB garanterar inte att de levererade produkterna fungerar felfritt eller utan avbrott, eller att alla eventuella fel i programvara eller programmering kommer att korrigeras.

11) Mjukvara

Vid varje leverans av mjukvara gäller de för denna mjukvara särskilda licensvillkor. Dessa villkor utgör ett direkt rättsförhållande mellan Kunden och Rättighetsinnehavaren.

SRSAB frånsäger sig allt ansvar för fel eller brister i mjukvara och hänvisar Kunden att ta direkta kontakter med upphovsrättsinnehavaren.

12) Produkansvar

Beträffande produktansvar så är SRSAB ansvarigt enligt bestämmelserna i produktansvarslagen, som man inte kan friskriva sig ifrån i detta avtal. SRSAB frånsäger sig ansvar för produktskada på någon annan grund. Produktansvaret kan beloppsmässigt inte överstiga täckningen på SRSAB:s produktansvarsförsäkring.

Kunden är skyldig till att, utan ogrundad försening, skriftligen meddela SRSAB, att kunden fått kännedom om:

  • att det inträffat en skada som orsakats av den inköpta produkten,
  • att en tredje part påstår, att det inträffat en dylik skada,
  • tt det föreligger en risk för att det kan inträffa en dylik skada.

I den utsträckning SRSAB kan ådra sig ansvar gentemot tredje man, är kunden förpliktigad att hålla SRSAB skadelöst i samma omfattning, som SRSAB:s ansvar är begränsat till enligt denna punkt.

13) Ansvarsbegränsning

SRSAB är under inga omständigheter (med direkt eller indirekt anknytning till det levererade, dess användning eller SRSAB:s produkter i övrigt) ansvarig för indirekta skador och följskador såsom:

  • förlust av vinst
  • förlust av goodwill
  • avbrott i verksamheten
  • förvrängning av meddelanden
  • förlust av förväntad besparing
  • eller liknande.

SRSAB frånsäger sig också allt ansvar för förlust av data eller kostnader i samband med återställande av dessa.
SRSAB:s ansvar för förlust eller skada är beloppsmässigt begränsat till 25% av det belopp kunden erlagt för den vara eller tjänst (eller brist på densamma) på vilken fordran baseras. Oavsett storleken på ersättningen för tjänsten eller produkten är SRSAB:s totala ansvar maximerat till SEK 1 000 000.

14) Retur

Varor kan endast returneras till SRSAB efter att returen föregåtts dels av ett skriftligt avtal härom, dels att returen sker inom 60 dagar efter mottagen leverans.

Returnerade sändningar måste vara i obrutna och oskadade originalförpackningar, med uppgift om det ursprungliga order- och/eller fakturanumret.

SRSAB förbehåller sig rätten, att vid kreditering på en retur, ta ut en returavgift motsvarande 20% på fakturavärdet.

15) Force majeure

SRSAB är inte ansvarig inför kunden när följande omständigheter inträffar, efter att avtalet ingåtts, och vilket hindrar eller omöjliggör uppfyllandet av avtalet; krig och mobilisering, uppror och oroligheter, terroraktioner, naturkatastrofer, strejker och lockouter, varubrist, brister eller förseningar vid leveranser från underleverantörer, brand, bristande transportmöjligheter, valutarestriktioner, import- och exportrestriktioner, dödsfall, sjukdom eller nyckelpersoners avgång, , datorvirus eller andra omständigheter, som SRSAB inte direkt kan kontrollera eller styra över. Vid ett sådant tillfälle äger SRSAB rätt att skjuta upp leveransen, till dess hindren upphört eller alternativt fritt utan ansvar, kunna häva hela eller delar av avtalet.

16) Tvist

Eventuell tvist mellan SRSAB och Kunden skall i första hand avgöras i förhandling mellan parterna. I andra hand med tillämpande av svensk rätt vid domstol belägen på leverantörens hemort.